Gepost op

Oude Ally modellen

Ally model voor 2000: boordstangen steken door het doek naar buiten, los van het boegdeel. Handgreep in de boeg. Vlakke zitjes aan het spant gemonteerd.

Af en toe kom ik Ally kano’s van de eerste generatie tegen en vaak in verrassend goede toestand. Als ik vraag of de bemanning de eerste eigenaar is, krijg ik vaak een antwoord als: “Gevonden op Marktplaats. Was vijf jaar oud volgens de verkoper, maar die wist het ook niet precies.”
Ik weet het ook niet precies, maar maak er maar minimaal vijftien jaar van,” zeg ik dan.

Een mooi moment om eens in de historie van de Ally kano te duiken.

Historie

Het eerste concept van een opvouwbare kano werd bedacht in 1972 door Ragnar Jensen, tot voor kort CEO van Noorse outdoormerk Bergans. Na een kanotocht in het Rogen gebied met veel overdragen zocht hij een licht en opvouwbaar alternatief voor de toen populaire loodzware aluminium kano’s. Het idee van de Ally is gebaseerd op de oorspronkelijke ‘skin-on-frame’ bouwmethode van de indianen, maar dan met modern materiaal. Zo ontstond de eerste Ally kano van 15 voet lengte met een gewicht van slechts 18 kilo.

De Ally roeiboot (waarschijnlijk) uit de catalogus van 1979.In de winter van ‘73/’74 werd dit proefmodel verder ontwikkeld met een verbeterde vorm en een versterkte pvc huid. In 1974 werden de eerste 190 Ally’s verkocht. Sinds de eerste Ally’s werd het model verder ontwikkeld. Er is ooit een opvouwbare roeiboot gemaakt en een tweetal kajakmodellen. In 2000 werd de hele range opnieuw onder handen genomen, verbeterd en uitgebreid met vlakwater Ally’s. Met name de verbinding van de boordstangen met de boegdelen werd gefixeerd, waardoor de huidige Ally strakker in zijn vel zit en een stevige torsiestijve boot is, die qua vaareigenschappen niet onderdoet voor een polyester of kunststof kano.

De belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje:

Tot 2000: herkenbaar aan boordstangen die door de huid heen steken, niet verbonden aan de boegdelen en een handgreep in de boeg. Deze Ally’s hebben vlakke zitjes die aan de spantjes gemonteerd zitten (foto rechtsboven).

Vanaf 2000: de boordstangen zitten vast aan de boegdelen, de vlakke zitjes aan het spant krijgen een schaalvorm. En de collectie is uitgebreid met drie vlakwatermodellen 15,5’, 17’ en 18,5’ en een solo 13,7’.

2006: nieuwe losstaande ergonomische zitjes die op de buitenste bodemstangen vastgeklikt worden (kantelbaar en in hoogte verstelbaar). Geruime tijd zijn nog zowel de nieuwe ergonomische zitjes als de zitjes aan de spanten geleverd.

Schuif clips bij de Ally geproduceerd tot 2010

2010: de schuifclips op de binnenste bodemstangen om de spantjes te borgen worden vervangen door draaiclips die een stuk soepeler sluiten. Er wordt een 16’ combimodel aan de collectie toegevoegd.

2017: de productie van de minst verkochte modellen 13,7’ solo en de lange 18,5’ vlakwater wordt gestopt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *